Lärdomar från Dan Browns Masterclass

Det var över ett år sedan jag påbörjade min första kurs på Masterclass – Aaron Sorkins kurs i manusskrivande. Sedan dess har jag gått nästan tio kurser, främst inom filmskapande. Nu, under julledigheten, började jag på Dan Browns kurs i att skriva thrillers.

Process

Den kreativa processen, i alla dess former, har länge fascinerat mig. När det kommer till filmskapande och skrivande har jag stött på väldigt många varianter. Blake Snyders Save the Cat och Robert McKees Story är två populära böcker vari författarna förespråkar en väldigt strukturerad process med outlines, akter och (mer eller mindre) checklistor att bocka i. I kontrast till detta står författare som Stephen King. I boken On Writing beskriver han sin process som endast innefattar att sätta sig och skriva – ingen planering eller struktur. Jag skulle säga att vad som fungerar bäst för mig är något mittemellan.

I kapitel 10 av Dan Browns Masterclass beskriver han en process som är riktad mot att skriva thrillers, men som jag tror kan vara till stor hjälp i övriga genrer. I lektionen går Dan Brown genom listan och skapar en struktur till en ny thriller om en vinodlare som måste försvara sig och sin gård från det gigantiska vinföretaget som leder bort vattnet från hans mark.

Speciellt intressant är de första fyra punkterna och hur snabbt han lyckas skapa en värld och ett problem för protagonisten att lösa. Sättet han gör det på är nytt för mig och därför tänkte jag dela med mig om lite tankar och anteckningar om just denna aspekt.

En värld och dess moraliska gråzon

Dan Brown valde, lite godtyckligt, vin och vinmakande som värld. Han frågade sig sedan vad för moraliska gråzoner finns i denna värld? Efter att ha tagit fram några alternativ valde han frågan om hur man får använda sin mark. Har man rätt att göra vad man vill eller är man skyldig, lagligt eller moraliskt, att inte sabotera för andra? Detta lät först ganska torrt och trist, men världen fylldes snabbt på med intressanta karaktärer och händelser.

Protagonisten skulle bli en världsberömd vinodlare med en tragisk bakgrund som äger en liten gård intill en flod. Fienden, ett stort företag, köper mark högre upp längst floden och tar allt vatten.

På några minuter har vi en hjälte med ett problem, en fiende att övervinna och en gård att rädda. Nu kollar Dan Brown om vi har de tre C:n som han tidigare i kursen definierade.

Clock – Klockan tickar. Vinrankorna kommer att dö om de inte för vatten

Crucible – Hjälten kan ej fly från problemet. Han har inga andra tillgångar än sin gård.

Contract – Har vi lovat att hjälten kommer att lösa problemet?

Dan Browns metod var väldigt annorlunda från andra jag stött på och dessutom väldigt lätt att förstå och följa. Man kommer väldigt långt väldigt snabbt. Jag kan starkt rekommendera hans kurs om detta verkar det minsta intressant.